| /v1/ui/views/items/1-76104489.json?client=yle-areena-web&language=fi&v=10 |
|---|
Analytics {
"context": {
"comscore": {
"yle_referer": "radio.program_details.1-76104489.tritonus_eller_djavulens_intervall_darfor_later_det_sa_obehagligt"
}
},
"pageload": {
"yle": {
"areena_view_type": "program-page",
"entity_type": "program",
"id": "1-76104489"
}
}
} |
Header Card Description: På medeltiden var det förbjudet att spela tritonus i kyrkor. Däremot är det ett välanvänt musiktrick i skräckfilmer. Men vad är det i den här tonföljden som gör att det känns så obekvämt och gör oss illa till mods? Och hur kommer det sig att tritonus ändå i vissa musikstilar kan användas flitigt, som i blues, utan att det låter skrämmande?
Tillsammans med Mårten Svartström reder sångaren och musikern Emma Raunio ut begreppet tritonus och spelar kända musikstycken som använt sig av det så kallade djävulsintervallet.
Musiken som hörs i programmet:
Mustasch - Tritonus
Keith Clark & Slovak Radio Symphony Orchestra - Danse macabre i g-moll, Op. 40 av Camille Saint-Saëns
Gianandrea Noseda & London Symphony Chorus & Orchestra - Requiem Aeternam ur War Requiem, Op. 66 av Benjamin Britten
Stephen Schwartz - No One Mourns the Wicked
Elmore James - The Sky Is Crying
Har du någonting du vill att vi tar upp? Hör av dig med tips, frågor, tankar och berättelser till: musikpodden@yle.fi Card JSON{
"controls": [
{
"destination": {
"type": "series",
"uri": "yleareena://items/1-66349600"
},
"icon": {
"id": "chevron-left",
"version": "1750676272"
},
"style": {
"iconPosition": "left",
"variant": "tertiary"
},
"tag": "series",
"title": "Musikpodden",
"type": "navigator"
},
{
"audience": {
"authenticated": false
},
"destination": {
"authentication": [
"yle-api"
],
"uri": "https://areena.api-test.yle.fi/v1/ui/controls/play/1-76104489?language=fi&v=10&client=yle-areena-web"
},
"tag": "play",
"type": "reference"
},
{
"audience": {
"authenticated": true
},
"destination": {
"authentication": [
"yle-api"
],
"uri": "https://areena.api-test.yle.fi/v1/ui/controls/play/1-76104489?language=fi&v=10&client=yle-areena-web"
},
"tag": "play",
"type": "reference"
},
{
"analytics": {
"context": {
"comscore": {
"yle_referer": "radio.queue"
}
},
"pageload": {
"comscore": {
"countername": "radio.queue",
"yle_ui_language": "fi"
}
}
},
"destination": {
"type": "program",
"uri": "yleareena://items/1-76104489"
},
"functionality": {
"id": "queue"
},
"tag": "queue",
"type": "activator"
},
{
"analytics": {
"context": {
"comscore": {
"yle_referer": "radio.share"
}
},
"pageload": {
"comscore": {
"countername": "radio.share",
"yle_ui_language": "fi"
}
}
},
"destination": {
"type": "program",
"uri": "yleareena://items/1-76104489"
},
"functionality": {
"id": "share"
},
"icon": {
"id": "share",
"version": "1750676272"
},
"style": {
"iconPosition": "left",
"variant": "tertiary"
},
"title": "Jaa ohjelma",
"type": "activator"
},
{
"analytics": {
"context": {
"comscore": {
"yle_referer": "login"
}
},
"pageload": {
"comscore": {
"countername": "login",
"yle_ui_language": "fi"
}
}
},
"audience": {
"authenticated": false
},
"backgroundColor": "#00000000",
"functionality": {
"id": "login"
},
"icon": {
"id": "icon-favorite-off",
"version": "1750676272"
},
"style": {
"iconPosition": "left",
"variant": "tertiary"
},
"title": "Lisää omalle listalle",
"type": "activator"
},
{
"audience": {
"authenticated": true
},
"destination": {
"authentication": [
"yle-api"
],
"uri": "https://areena.api-test.yle.fi/v1/ui/controls/favorites/1-66349600?language=fi&v=10&client=yle-areena-web"
},
"type": "reference"
}
],
"description": "På medeltiden var det förbjudet att spela tritonus i kyrkor. Däremot är det ett välanvänt musiktrick i skräckfilmer. Men vad är det i den här tonföljden som gör att det känns så obekvämt och gör oss illa till mods? Och hur kommer det sig att tritonus ändå i vissa musikstilar kan användas flitigt, som i blues, utan att det låter skrämmande?\n\nTillsammans med Mårten Svartström reder sångaren och musikern Emma Raunio ut begreppet tritonus och spelar kända musikstycken som använt sig av det så kallade djävulsintervallet.\n\nMusiken som hörs i programmet:\nMustasch - Tritonus\nKeith Clark & Slovak Radio Symphony Orchestra - Danse macabre i g-moll, Op. 40 av Camille Saint-Saëns\nGianandrea Noseda & London Symphony Chorus & Orchestra - Requiem Aeternam ur War Requiem, Op. 66 av Benjamin Britten\nStephen Schwartz - No One Mourns the Wicked\nElmore James - The Sky Is Crying\n\nHar du någonting du vill att vi tar upp? Hör av dig med tips, frågor, tankar och berättelser till: musikpodden@yle.fi",
"labels": [
{
"formatted": "34 min",
"priority": 0,
"raw": "PT2078S",
"rawType": "duration",
"type": "duration"
},
{
"formatted": "julkaistu\nma 27.10.2025",
"priority": 1,
"raw": "2025-10-27T06:00:00+02:00",
"rawType": "date",
"type": "releaseDate"
},
{
"formatted": "poistuu\n27.10.2026",
"priority": 1,
"type": "generic"
},
{
"formatted": "käynnistyskerrat\n3",
"priority": 1,
"type": "generic"
},
{
"formatted": "Ääniraidat: ruotsi stereo",
"priority": 2,
"type": "generic"
},
{
"formatted": "Kuunneltavissa vain Suomessa",
"priority": 2,
"type": "generic"
},
{
"priority": 2,
"raw": "fi",
"type": "region"
},
{
"priority": 2,
"raw": "audio",
"type": "mediaType"
},
{
"raw": "1-76104489",
"type": "itemId"
}
],
"presentation": "onDemandCard",
"type": "card"
} |
Tabs Tab 1 of 1
Tab JSON{
"analytics": {
"context": {
"comscore": {
"yle_referer": "radio.program_details.1-76104489.tritonus_eller_djavulens_intervall_darfor_later_det_sa_obehagligt.untitled"
}
},
"pageload": {
"comscore": {
"countername": "radio.program_details.1-76104489.tritonus_eller_djavulens_intervall_darfor_later_det_sa_obehagligt.untitled",
"yle_id": "1-76104489",
"yle_ui_language": "fi"
}
}
},
"content": [
{
"analytics": {
"context": {
"comscore": {
"yle_referer": "radio.program_details.1-76104489.tritonus_eller_djavulens_intervall_darfor_later_det_sa_obehagligt.untitled.similar"
}
},
"player_context": {
"yle": {
"ptype": "rec"
}
}
},
"audience": {
"subAccount": false
},
"controls": [],
"filters": [],
"presentation": "cover-strip",
"source": {
"authentication": [
"yle-api"
],
"uri": "https://areena.api-test.yle.fi/v1/ui/content/list?token=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJzb3VyY2UiOiJodHRwczovL2FyZWVuYS1yZWNvbW1lbmRhdGlvbnMuYXBpLXRlc3QueWxlLmZpL3YxL3JlY29tbWVuZGF0aW9ucy9pdGVtLzEtNzYxMDQ0ODk_bWVkaXVtPWF1ZGlvJmZhbGxiYWNrX2NhdGVnb3J5X3doaXRlbGlzdD0zMS0xLTciLCJjYXJkT3B0aW9uc1RlbXBsYXRlIjoicmVjb21tZW5kYXRpb25zRm9ySXRlbXMiLCJhbmFseXRpY3MiOnsiY29udGV4dCI6eyJjb21zY29yZSI6eyJ5bGVfcmVmZXJlciI6InJhZGlvLnByb2dyYW1fZGV0YWlscy4xLTc2MTA0NDg5LnRyaXRvbnVzX2VsbGVyX2RqYXZ1bGVuc19pbnRlcnZhbGxfZGFyZm9yX2xhdGVyX2RldF9zYV9vYmVoYWdsaWd0LnVudGl0bGVkLnNpbWlsYXIifX0sInBsYXllcl9jb250ZXh0Ijp7InlsZSI6eyJwdHlwZSI6InJlYyJ9fX19.5KZatvLghi6Vs840TpZSOZJoEvoolzfnX1YdJQSb6vs&crop=20&language=fi&v=10&client=yle-areena-web"
},
"style": {
"image": "1:1",
"layout": "horizontal",
"size": "medium"
},
"title": "Kuuntele myös",
"type": "list"
}
],
"type": "tab"
} |
Title Tritonus eller djävulens intervall - därför låter det så obehagligt |
Type view |

